Szerző:
Fegyó Marianna
oligofrénpedagógia – szomatopedagógia szakos gyógypedagógiai tanár, TSMT® terapeuta, mentor
A TSMT® modell oktatója
Néhány szó a beszédfejlődésről
Az emberek közötti kommunikáció kiemelten fontos eszköze a beszéd. Már a beszélni nem tudó gyermek is kommunikál környezetével, kommunikációs készségének fejlődése a beszéd elsajátításával gyorsul fel igazán. A beszéd elsajátítása egy hosszú, összetett fejlődési folyamat, amely komplex idegrendszeri tevékenységet igényel, melyet a környezeti hatások is jelentősen befolyásolnak. Amiben azonban minden gyermek beszédfejlődése megegyezik, az az egyes beszédfejlődési szakaszok egymásutánisága, ezek ugyanis – a mozgásfejlődéshez hasonlóan – egymásra épülő rendszert alkotnak, ezért a szakaszok sorrendje nem felcserélhető, egyik szakasz sem kihagyható.
A beszédfejlődés feltétele a beszélő környezet, az emlékezet, a látó-, halló- és mozgásközpont megfelelő működése, a beszédértés képessége, a beszédszervek épsége és a gyermek utánzási vágya. Az elmúlt években megsokszorozódott azoknak a gyermekeknek a száma, akiknek beszédfejlődése megkésettséget mutat. Ennek hátterében öröklött, veleszületett és környezeti tényezők egyaránt állhatnak.
A születés utáni első hetekben a hangadás elsősorban reflexes hangadás, mely közvetlen összefüggésben áll a csecsemő fizikai és lelki állapotával. Két csoportra osztható: a fiziológiás eredetű hangok (köhögés, tüsszentés, csuklás…) és a kifejező sírás. Ez utóbbival jelzi a csecsemő környezete felé a számára fontos történéseket, állapotokat (fájdalom, éhség, unalom…). Normál fejlődés mellett kezdetektől jelen van a baba részéről a szemkontaktusra, érzelmi reakciókra irányuló éber figyelem. Az erre adott szülői reakciók ösztönzik a próbálgatást: figyelik a felnőtt szájmozgását, utánozzák és ismételgetik a hangadásokat.
Először a hanglejtést és a könnyen ejthető hangokat sajátítják el, később jelennek meg a nehezebben ejthetők. A megértés gyorsabb ütemben fejlődik, mint maga a beszédprodukció. A 7-10 hónapos kor a gagyogás időszaka, ez már az első szavak előfutára. Ebben az időszakban a kiadott hangok változatossága egyre növekszik, a gyermek ezeket ismételni, duplázni kezdi, így egyre hosszabb hangkapcsolatok kimondására lesz képes. Ezután kezdi egyre tudatosabban használni a beszéddallamot, a hangszínt és a ritmust. Megjelennek az ún. protoszavak: bizonyos szótagokat azonos dallammal kezd használni, pontos jelentést tulajdonít nekik. Egyre jobban képes a hallott beszéd felismerésére, feldolgozására (megérti a tiltást és a rövid utasításokat). A környezet egyes előmondott szavait utánozza anélkül, hogy értené azok jelentését (echolália). Ez még nem tekinthető a szókincs részének, hiszen nem használja őket tudatosan.
A 10-12. hónapra tehető az első szókezdemények megjelenése. Először könnyen kiejthető szavakat mond, melyek a környezetében lévő személyek, tárgyak megnevezésére irányulnak vagy cselekvést, irányt fejeznek ki. Ezek rag nélküli, izolált szavak. Gyakran csak a szó elejét mondja ki a gyermek, később igyekszik imitálni a szótagszámot is. Az első életév vége felé megjelenik a szituatív beszéd, más néven halandzsázás. Ezek olyan szótagsorozatok, amik intonációban, hangsúlyban hasonlítanak az anyanyelv mondataira, de általában nincs jelentésük. Megértésük a helyzet ismeretében lehetséges.18-24 hónapos kor között gazdagodni, bonyolódni kezd a nyelvhasználat. Ugrásszerűen nő az aktív és a passzív szókincs, s a gyermek elkezdi kombinálni az aktívan használt szavakat. Megjelennek az első távirati stílusú mondatok, melyek nyelvtanilag még helytelenek.2-3 éves korban a szókincs tovább gyarapodik, elsajátítja a névmásokat, ragokat.
Óvodás korban (3-6 év között) folyamatos mennyiségi és minőségi fejlődés zajlik a nyelv minden szintjén. Megszűnik a távirati stílus, kiépül a teljes toldalékrendszer. A mondatok szerkezete egyre bonyolultabbá válik, a beszéd nyelvtanilag helyes, mások számára is érthető. A beszédfeldolgozás nagymértékben támaszkodik a vizuális információkra és a gyermek párbeszédek lebonyolítására képes.7 éves kortól fokozatos gazdagodás és bonyolódás figyelhető meg. Nincs lényeges nyelvi változás, de a fejlődés nyomon követhető. Stabilizálódnak a beszédhangok, már alig fordul elő a felnőtt nyelvhez viszonyítva hibás forma. Az ekkorra elért fejlettségi szint nagymértékben megalapozza és befolyásolja az írott nyelv elsajátítását.
Milyen mértékű eltérésnél szükséges szakemberhez fordulni?
A beszédfejlődés üteme egyénenként eltérő lehet. Elfogadott tény, hogy a fiúk esetében gyakrabban fordul elő a beszéd különböző mértékű késése. Az ő esetükben kb. fél éves lemaradás még elfogadható lehet, főleg ha a kommunikáció egyéb formái megfelelőek. Kétnyelvű gyermekek esetében is elfogadható kismértékű lemaradás.
Milyen okok állhatnak a háttérben?
Késői beszédkezdet jellemzője, hogy a gyermek 2 évesen még nem használ minimum 50 szavas aktív szókincset. A beszéd késése figyelemfelhívó tünet lehet a nyelvfejlődési zavar kockázatára.
Öröklött beszédfejlődési elmaradás·
- általános mozgásos ügyetlenség
- gyakori felsőlégúti megbetegedés
- koraszülöttség
- pre/peri/posztnatális ártalmak
- negatív környezeti hatások
Miben segíthet a TSMT® és HRG terápia?
Kutatások bizonyítják, hogy a beszéd- és a mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll egymással. A beszéd egy nagyon komplex idegrendszeri tevékenység, melynek fejlődéséhez elengedhetetlen a mozgás megfelelő ütemű fejlődése is. Éppen ezért a fejlesztést megelőző vizsgálat során fontos megismernünk a terhesség és a szülés körülményeit, a korai adaptációt és a mozgásfejlődés lépéseit, hogy lássuk, a fejlődés más ponton is eltért-e az átlagos fejlődéstől. A gyermek fejlettségi szintjének feltérképezéséhez a LongiKid® vizsgálat életkornak megfelelő szintű feladatait alkalmazzuk. Ha ennek eredménye alapján úgy ítéljük, hogy organikus éretlenség állhat a probléma hátterében, megkezdjük a gyermek fejlesztését a TSMT® módszer segítségével, mely a mozgásfejlesztés során érleli, strukturálja az idegrendszert. A vesztibuláris ingerlés hatására javul a gyermek izomtónusa, mozgáskoordinációja.
A feladatsorok segítik a gyermek észlelési folyamatainak fejlődését, javítják koncentrációját, segítik a figyelem jobb irányíthatóságát. A mozgásokat mondókákkal, énekekkel kísérjük, melynek segítségével felkelthető a beszéd iránti vágy a gyermekben. A mondókák ismételgetésével gyarapodik szókincsük, elsajátítja a magyar nyelv dallamát, ritmusát. Ezzel párhuzamosan fejlődik a gyermek ritmusérzéke, figyelme, emlékezete. A mozgás – ritmus – beszéd összerendezése megteremti a későbbi tanulási folyamatok alapját.
Felhasznált irodalom:
- Hajtó Krisztina–Major Zsolt Balázs–Sósné Pintye Mária–Tóth Anikó 2015. Őrzők: Egészségügyi alapellátók gyakorlatközpontú kézikönyve. Országos Tisztifőorvosi Hivatal. Budapest
- Kovács Emőke (szerk.) 1998. Logopédiai jegyzet I. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest
- Lakatos Katalin: Az Organikusan sérült gyerekek egyéni terápiája tervezett szenzomotoros tréningekkel /TSMT I/ tanfolyami jegyzet.
- Tancz Tünde 2011. A kommunikáció és a nyelv fejlődése a kora gyerekkorban. Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. Pécs.
Terapeuta kereső
A TSMT® modell protokoll szabályai szerint dolgozó, naprakész tudással rendelkező szakemberhez szertné vinni gyermekét?
Tünetészlelő
Milyen tünetek esetén ajánlottak terápiás módszereink?
Telefonos konzultáció
Kérdése van? Tegye fel! Szakembereink örömmel válaszolnak
Jelentkezzen telefonos, ingyenes konzultációnkra!